کد مطلب:284344 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

امام مهدی، امام عدل
آخرین حجت الهی، عصاره تمام انبیا و اولیا است و وجود بیمثال او چشمه همه خوبیها و زیباییهاست. اما در صدها روایت، سخن از عدالتگستری او مطرح شده و از آن بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی كامل عدالت یاد گردیده است.

در كتاب مكیال المكارم آمده است:

عدل آشكارترین صفات نیك امام است. برای همین (آن بزرگوار) در دعای شب های ماه رمضان «عدل» نامیده شده است؛ «اللهم و صلّ علی ولی امرك القائم المؤمّل والعدل المنتظر [1] ؛ خداوندا، به ولی امر خود كه قیام كننده آرمانی و عدل مورد انتظار است درود فرست». [2] .

و در زیارت حضرت (ع)، اینگونه با او نجوا میكنیم:

«السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر. [3] .

سلام بر قیام كننده مورد انتظار و عدالت آشكار».

بنابراین عدالت گستری مهمترین رسالت آن سفیر موعود است و دیگر ارزشها در همین بستر و جریان زنده خواهد شد. آری، دوران او، روزگار پر شدن زمین و زمان از عدل و داد است.

دامنه عدالت او همه جا، حتی زوایای ناپیدای جامعه را خواهد گرفت؛ همچون سرما و گرما به درون خانههای مردم نفوذ خواهد كرد و روابط آنها را در كوچكترین نهاد اجتماعی هم تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. [4] .

تراز تمدن مهدوی، عدل است كه در پرتو آن، دیگر ارزشها حاكم خواهد شد و به سبب جریان عدالت، در همه عرصههای جامعه، بساط هرگونه ظلم و ستم برچیده میشود.

یطهرالله به الارض من كل جور و یقدّسها من كل ظلم... فاذا خرج وضع میزان العدل بین النّاس فلایظلم احد احداً.

خداوند به وسیله او زمین را از هرگونه ستم پاك خواهد كرد و از هر گونه ستم، قداست می بخشد... آنگاه كه او قیام كند، ترازوی عدالت در میان مردم نهد، پس در روزگار او هیچ كس به دیگری ستم روا ندارد. [5] .


[1] مفاتيح الجنان، دعاي افتتاح.

[2] مكيال المكارم، موسوي اصفهاني، ص 118.

[3] مفاتيح الجنان، زيارت صاحبالامر.

[4] امام باقر (ع) فرمود: «به خدا سوگند، عدالت را به درون خانههاي مردم ميبرد، آنچنان كه سرما و گرما به خانهها نفوذ ميكند». (بحارالانوار، ج52، ص 362).

[5] كمالالدين، ج 2، ص 372.